Yağ Yakarken Hormon Dengelerinizi Korumanıza Yardımcı Olacak Bilgiler

Yağ yakmak harika bir histir! Kas gelişiminizi görmek ve yağsız bir vücuda kavuşmak; kendinize koyduğunuz hedefleri gerçekleştirmek, harika bir vücuda kavuşmak demektir.

Ancak burada kendi hedeflerinizi gerçekleştirirken vücut sağlığınızı ve hormon dengenizi korumanız gerektiğini hatırlatmak isteriz. Vücut sistemimiz içerisinde yer alan birçok hormon, metabolizmanın işleyişinde görev alır. Kötü çalışan dengesiz bir hormon sistemi, cildinizde oluşabilecek problemlerden kilo alımına kadar birçok istenmeyecek sorun yaşamanıza sebep olabilir. Yağ yakımı sırasında da vücudunuzdaki birkaç hormon bu durumdan sizin gibi memnun olmayabilir.

Vücut, olası kıtlık ve açlık durumları için her zaman bir miktar yağ depolar. Siz kilo vermek ve yağ yakmak istediğinizde beslenme ve antrenman programınızda yaptığınız değişiklikler sayesinde yağ yakımını başlatırsınız. Vücudunuz, alışık olduğu yağ oranının altına düşmeye başladığını fark ettiği zaman ise panik moduna girer. Yani var olan yağı korumak ister. Aynı zamanda da hormon seviyelerinizde doğru bir şekilde beslenmiyorsanız dengesizlikler oluşur. Hormon seviyenizde oluşan değişiklikler sizin ruhsal durumunuza, enerjinize ve sağlığınıza direkt olarak yansıyabilir.

Sağlıklı bir şekilde yağ yakmak ve hormon seviyelerinizi korumak istiyorsanız yapabileceğiniz birtakım değişiklikler var.

Leptin

Leptin hormonu, vücutta 3 temel sorumluluğu olan bir yağ hücresi ürünüdür.

Kalori alımı, karbonhidrat alımı ve yağ seviyenizin oranlarıyla ilgili çalışır. Yağ oranınız arttığı zaman leptin seviyeleriniz de artar. Kalori ve karbonhidrat depolamanız da bu döngüye dahil olur. Yani anlayacağınız, beslenme programı üzerinde yapacağınız değişiklikler direkt olarak leptin hormonunu etkileyecektir.

Peki leptin hormonu oranı düştüğü zaman vücutta neler olur?

-Sürekli açlık hissi
-Düşük libido
-Enerji düşmesi
-Güç ve dayanıklılıkta azalma
-Sürekli üşüme hissi
-Depresyon hisleri ve normalde yaptığınız aktivitelere karşı isteksizlik
-Yağ kaybında düşüş
-Metabolizmanın baskılanması
-Yavaş iyileşme

Kulağa hiç hoş gelmediğinin farkındayız. Hızla kilo vermek isterken bunu bilinçsizce yapanlarda bu gibi belirtilere rastlamış olabilirsiniz. Kilo vermek için ve yağ yakmak için kalori alımını azaltmak zorundasınız. Peki bu sorunlarla başa çıkmadan yapılabilecek bir şey mi bu? Leptin seviyelerinizi dengede tutarak da bunu yapabilirsiniz. Korkmanıza gerek yok.

Biraz Sakin İlerleyin, Karbonhidratları Beslenme Programınıza Yeniden Ekleyin

Sert bir diyet programı yerine daha basit ve daha rahat adapte olabileceğiniz bir başlangıç yapın. Beslenme programınızda kalori açığı yakalamanız gerektiğini biliyoruz. Yağ yakmak için ve istediğiniz kiloya ulaşmak için kendinize zaman tanıyın. Bu sayde sizi bitap düşürecek kalori azaltımı yapmanıza gerek kalmaz. Hormon seviyelerinizin korunmasına da yardımcı olur.

Karbonhidrat alımınıza mümkün olduğunca devam edin. Karbonhidrat alımının leptin yoğunluğunuzu protein ya da yağdan daha fazla etkilediğini gösteren çalışmalar bulunmaktadır. Karbonhidratları tamamen kestiğiniz an leptin hormonunuza en büyük darbeyi vermiş olursunuz. Daha dengeli leptin hormonu seviyesi, daha az yan etki için sağlıklı karbonhidrat kaynaklarına yönelebilirsiniz.

Testosteron

Kadınların da testosteron seviyelerine dikkat etmeleri gerektiğini atlamayalım ancak erkekler için testosteron hayati önem taşıyor. Tüm vücut ve kas yapısından ruhsal duruma kadar erkeklerde en önemli hormon testosteron hormonudur. Ayrıca diyet döneminde erkekler kadınlara oranla daha çok düşüş yaşarlar.

Testosteron hormonunun azalması erkeklerde kas ve güç kaybı başta olmak üzere birçok etki yaratabilir. Bunları sıralamak gerekirse:

-Yağ oranının artması
-Cinsel performansın azalması, libidonun azalması ya da ikisi birlikte
-Depresyon hisleri
-Düşük enerji

Diyet yapmaya başladığınız zaman kalori ve yağ alımınız düşer bu da kolesterolda azalma yaratır. Ancak belirli bir kolesterolü korumanız önemlidir çünkü testosteron başta olmak üzere birçok seks hormonunuzu kolesterolünüz belirler.

Yapılan araştırmalar, yüksek yağ oranlı diyet yapan erkeklerin diyet sırasında yağı kesen erkeklere oranla daha çok testosterona sahip olduğunu göstermiştir.

Kardiyo Çalışmalarınızdan Kısıp Uykunuza Katın!

Yağ yakmak isterken hormonlarınızı dengede tutmanın kolay olduğunu ve ufak değişikliklerle çözülebileceğini söylemiştik. Bunun yeniden size kanıtlayacağız.

Kardiyo egzersizlerinin bir kısmını yapmanız antrenman veriminizi arttırmanıza ve genel vücut sağlığınıza faydalı olmasına rağmen, kardiyo egzersizlerini abartmanıza gerek yok.

Yağ yakmak istiyorsanız yeterli uyku süreniz önemlidir. Testosteron hormonunuz uyku sırasında dengesine kavuşurken uyku, genel vücut sağlığınızın yükselmesine ve kalori alımınızı azalmasına yardımcı olur.

6-8 saat aralığında her gün düzenli uyumanız testosteron seviyelerinizi korumak için ideal bir süredir.

Tiroid Hormonları

Tiroid hormonları vücut sağlığınız ve metabolizma hızınız üzerinde anahtar rol oynar. Kalori azaltımına gittiğiniz diyetlerde ise tiroid seviyelerinizde oynama olması çok normaldir.

Tiroid hormonlarınızı normal bir seviyede tutabilmek için yapabilecekleriniz ise:

-Kalori hesabını gözünüzün önünde bir yanardağa çevirmenizin anlamı yok. Yaptığınız aşırı antrenmanlar da vücudunuzu yoracaktır. Kendinize 1 gün ara vermekten kaçınmayın.

-Stresinizi azaltın ya da kontrol altına alın. Beslenme ve antrenman programınızda yağ yakmak için yaptığınız değişiklikler vücudunuzu yeterince strese sokacaktır. Kendinizi rahatlatan ve keyif aldığınız aktiviteleri keşfedin ve günlük rutininizde kendinize zaman ayırın.

-Diyet yaparken vücudunuzun tam anlamıyla dinlenebilmesi ve hormon dengelerini sağlayabilmesi için yeteri kadar uyumanız gerekiyor. Uykuyu, vücudunuz ve hormonlarınız için reset tuşu olarak düşünün.

-Orta derece kalori açığı ve yeterli karbonhidrat alımı sağlayın.

Herhangi bir diyete başlamadan önce kan testi ile tiroid seviyelerinizi ölçtürebileceğinizi unutmayın. Aslında bu genel sağlığınız açısından da yapılması yararlı olan bir seçimdir.

Son olarak şunları söylemek isteriz;

Her ne amaçla olursa olsun yağ yakmak ve kilo vermek isterken bir şey çok açıktı: sağlığına ve hormon seviyelerine dikkat etmeden sert bir şekilde diyet uygulayan kişiler ruhsal açıdan kötü hissederler ve yolun bir yerinde pes ederler. Hatta, ilk başta harika bir kilo kaybı yaşayarak hedef kilolarına ulaşsalar dahi bu uzun vadede korunamaz ve sağlık problemleri yaratabilir.

Bu sebeple diyet yapacağınız zaman hormon seviyelerinizi önemsemenizi, bir hekime danışmanızı öneririz.

İlginizi çekebilecek diğer yazılar

Oturum Aç

Kayıt Ol

Şifremi sıfırla