Muscle & FitnessM&F HersSporda ve Kilo Vermede Psikolojik Etkenler

Sporda ve Kilo Vermede Psikolojik Etkenler

Mental sağlık; günlük hayatımızda karşılaştığımız gerçek olaylarla yüz yüze geldiğimizde nasıl düşündüğümüz, neler hissettiğimiz ve nasıl davrandığımızdır. Örneğin motivasyon, konsantrasyon, stresle mücadele ve gevşeme, hedef koyma, olumlu düşünme ve konuşma, öfke kontrolü, kominikasyon ve özgüven; mental sağlığımızı oluşturan etkenlerden bazılarıdır.

Sporda Psikolojik Etkenler

Spor yaparken de mental sağlığımızı yani içsel motivasyonumuzu korumamız gerekir. İçsel motivasyonu yetersiz olan bir birey, antrenman koşulları ne olursa olsun verimli spor yapamaz. Eğer kaygılıysa ve kaygı şiddeti ve sıklığı artıyorsa hayat kalitesi düşer. Daha önce başarılı olduğu aktivitelerdeki başarılarını kaybeder. Örneğin; yarışlara hazırlanan bir koşucu her ne kadar yoğun antrenman ve hazırlık dönemi geçirse de başarılı olabilmesi zihinsel durumuna, stresle ve kaygıyla başa çıkabilme yeteneğine bağlıdır.

Bu durumda kişinin performansını, fiziksel etkenlerin dışında psikolojik ve duygusal faktörler de etkilemektedir. Duygular; sevinç, üzüntü, kızgınlık, öfke, korku ve coşkunluk olarak tanımlanabilir. Duyguların kontrol edilmesi insan davranışlarını olumlu yönde etkiler ancak eğer duygularımız bizi kontrol etmeye başlarsa bu da bizi olumsuz yönde etkileyebilir.

Psikolojik ve duygusal kontrolü kaybetmemek ve sabit tutabilmek için sporda mükemmel odaklanmayı sağlamamız gerekir. Bu da yaptığımız spora zihnimizi ve bedenimizi daha derinlemesine dahil etmemize izin verecektir.

Aksi halde dış faktörler de, spor sırasında düşüncelerimizi bulanıklaştırabilir. Yaptığımız sporla ilgili olmayan herhangi bir endişenin veya durumun, etkinlikle ilgilenirken düşüncelerimizi etkilemesi de olasıdır. 

Örneğin bir spinning dersindeyiz ve bir arkadaşımızı, aile bireyimizi veya evdeki bir sorunu düşünüyorsak; spinning için önemli olan şeyleri bir kenara bırakırız. Bunun yerine sırtımızı dik tutmayı, pedal çevirirken belli bir ritmi korumayı, kollarımızın konumunu veya egzersize uygun diğer şeyleri düşünmeliyiz. Başka şeyler düşünmek, egzersizlere uygun hareketleri gerçekleştirmeyi engeller. Bu nedenle, sorunlarımızı evde bırakmamız önemlidir!

Kilo Vermede Psikolojik Etkenler

Kilo, birçok insanın endişe kaynağıdır. İyi bir fiziği gözümüzde idealleştirmek ve kilo takıntılı olmak kötüyken, aynı zamanda vücudunuzu salmak ve kendinize bakmayı ihmal etmek de bir yol değildir.

Öncelikle neden kilo vermeye çalıştığımızı net olarak bilmemiz gerekir. Bize nasıl bir yararı olacağına dair net ve açık bir fikre ihtiyacımız vardır. Çünkü eğer psikolojik olarak zihnimizde net ve açık bir fayda olacağına dair fikrimiz olursa, o zaman eski kötü alışkanlıklarımızı tekrardan hayatımıza sokmamak için çaba gösteririz.

Kilo vermeyi yarış olarak düşünmemeliyiz. Eğer bunu bir yolculuk olarak görebilirsek kaygılarımız da azalacaktır. Mükemmel olmaya çalışmak da bize sadece zaman kaybettirecektir. Çünkü bu bizi artan suçluluk duygusuna ve hataya sürükleyecektir. Bunun yerine hata yapacağımızı kabul edip, hata yaptığımızda da buna engel olmamalıyız. Çünkü deneyimlerimize sahip çıkarsak çok önemli değerler keşfetmiş oluruz.

Çok yavaş ilerleyen kilo verme süreci de psikolojik olarak motivasyonumuzu olumsuz etkileyecektir. Ancak daha yavaş verilen kiloların daha kalıcı olduğunu da unutmamak gerekir. Bu sebeple kilo vermeye yeni başladıysak acele etmeye gerek yok. Gerçekçi bir kilo verme amacımız olursa başarı zaten kaçınılmaz olacaktır.

1 Yorum

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu yazınız
Lütfen adınızı giriniz

BİZİ INSTAGRAM'DA TAKİP EDİN!