Koenzin Q-10 (COQ10)

Sağlığa olan katkılarıyla bilinen bu takviye aynı zamanda gücünüzü de arttırabilir –işte ağırlık çalışanların aradığı deva…

Sağlığa olan büyük faydaları nedeniyle koenzim Q10 (CoQ10) kulağınıza yabancı gelmeyebilir. Şimdi de Japonya’da yapılan yeni bir araştırma bu takviyenin antrenmanlar sırasında gücünüzü de arttırabileceğini söylüyor ama etkisini görebilmek için doğru dozda almanız şart.

CoQ10, vücudun her yerinde bulunduğu için ubikuinon olarak da bilinir, özellikle yoğun şekilde hücrelerin mitokondria’sında bulunur. Mitokondria hücrenin güç reaktörü olarak kabul edilir çünkü hücre enerjisi olarak bilinen adenozin trifosfat’ın (ATP) büyük bölümünün üretilmesinden sorumludur.

CoQ10, vücuttaki pek çok reaksiyona yardımcı olan, vitaminlere benzer özellikler sergiler. Yine de CoQ10 vücutta doğal olarak üretildiğinden vitamin olarak sınıflandırılmaz ve ayrıca tüketilmesine de gerek olmadığı düşünülür. Ama bu, sağlığını ve performansını ön planda tutan sporcuların CoQ10 takviyesi kullanmasını önlemek için yeterli bir sebep değildir. Gerçekte 20 yaşından sonra vücuttaki CoQ10 üretimi düşmeye başlamaktadır.

Vücutta az CoQ10 bulunması pek de iyi bir şey değildir çünkü, enerji üretimini desteklemekte büyük önem taşırken C ve E vitamini seviyelerini koruyarak antioksidan bir etki de sağlar. Osaka Üniversitesi’nden (Japonya) bilim insanları, CoQ10’un enerji üretimindeki rolünü esas alarak bu takviyenin egzersizler sırasında yorgunluk seviyesini nasıl etkileyeceğini araştırdılar.

Sabit bir kondisyon bisikleti üzerinde yorucu egzersizler yapan deneklere 8 gün boyunca 100 mg CoQ10, 300 mg CoQ10 ya da plasebo (etkisiz madde) verildi. Nutrition dergisinin 2008 tarihli sayısında bildirdiklerine göre 300 mg CoQ10 alanlar egzersizler sırasında daha az yorgunluk hissetmiş ve farklı günlerdeki egzersizler arasında daha kısa sürede toparlanabilmişlerdir.

Test denekleri aerobik tarzda egzersizler yapmış olsalar da elde edilen bulgular ağırlık çalışan sporcular açısından da önemlidir. Egzersizler sırasında deneklerin daha az yorulmasını sağlayan CoQ10, setler arasında, özellikle de antrenmanın sonlarına doğru, daha çabuk toparlanmanızı da sağlayabilir.

Ağırlık çalışmak anaerobik bir egzersiz çeşididir, bu çalışmayı yaparken enerji üretmesi için oksijen ya da mitokondria’yı değil de kaslarda depolanmış ATP (adenozin trifosfat) ve kreatin’in hızlı şekilde yeni ATP üretilmesini arttırma yeteneğine ihtiyacınız vardır. Yine de setler arasında dinlenirken bir sonraki set için kaslarınızdaki ATP seviyesini eski haline getirmek ve kreatinin ATP üretme yeteneğini yenilemek için oksijenden faydalanırsınız.

Dolayısıyla eğer bir seti tamamladıktan sonra CoQ10 hücre mitokondrianızın ATP’leri daha hızla üretmesine yardım ederse daha güçlü olacak ve birbirini takip eden setlerde daha çok tekrar yapabileceksiniz. Uzun vadede bu sizin daha güçlü ve kaslı olmanızı sağlayacaktır.

Araştırmacılar 100 mg CoQ10 alan deneklerde herhangi bir faydasını tespit edemedikleri için günde en az 300 mg CoQ10 kullanmanızı tavsiye ediyoruz. Size kahvaltıda 200 mg ve akşam yemeğinde de 100-200 mg almanızı önerebiliriz.

İlginizi çekebilecek diğer yazılar

Oturum Aç

Kayıt Ol

Şifremi sıfırla