Karbonhidrat Hakkında Muhtemelen Bilmediğiniz 9 Bilgi

Karbonhidrat belki de kafamızı en çok karıştıran organik kimya bileşiği. Ancak vücudumuz için hayati öneme sahip. İşte, meşhur karbonhidrat ve 9 gerçeği…

ESKİ İSİM KAYNAĞI

Karbonhidrat kelimesi ilk defa 1850 yılında Fransız kimyager Joseph-Louis Proust tarafından kullanıldı. Latince ‘kömür’ anlamına gelen carbo ve Antik Yunanca ‘su’ anlamına gelen hydor kelimelerinin birleşimidir.

YENİ BESİN KAYNAĞI

Günümüzde dünyanın her yerinde neredeyse her öğünde yenen karbonhidratlı gıdalar aslında insanın beslenme evriminde çok yeni bir gelişmedir. Tarımla birlikte yerleşik hayata geçmeden önce insanlar karbonhidratı sebze ve meyvelerden alıyorlardı. Türkiye’de 10.000 yıldır buğday yeniyor olsa da, tahıl bazlı karbonhidratların diğer bölgelere yayılması 1. yüzyıl dolaylarında Romalılar aracılığıyla olmuştur.

Piyasadaki En İyi 5 Protein Tozu
Piyasadaki En İyi 5 Karnitin
Piyasadaki En İyi 5 Kreatin
Piyasadaki En İyi 5 Arjinin
Piyasadaki En İyi 5 BCAA

ABARTMADAN

Karbonhidrat vücut enerjisi için elzem bir besin kaynağıdır ama birçok şey gibi fazlası hastalıklara yol açabilir. Özellikle rafine karbonhidrat kan şekerinin düzensiz şekilde yükselip düşmesine sebep olabilir. Beslenmenizden karbonhidratı tamamen atmayın ama kaynağınız tam tahıllarla beraber sebze ve meyveler olsun. Günlük en az 130 g karbonhidrat genel tavsiyedir.

KARMA KARBONHİDRAT

Harward Halk Sağlığı Fakültesi, rafine karbonhidratların yerine gün içerisinde karma karbonhidratlar almanızı tavsiye ediyor. Örneğin, kahvaltıda yulaf ezmesi, öğle ve akşam yemeklerinde patates ve tam tahılları tercih edebilir ve meyve suyu içmek yerine meyve tüketebilirsiniz.

GÜNAH KEÇİSİ

Karbonhidratlar genelde kilo aldıran besinler olarak görülür ancak gram/kalori oranı en düşük besin kaynaklarından biridir: 1 g protein ya da 1 g yağda daha çok kalori vardır. Ayrıca açlık hissini daha uzun süre ertelendiği için, planlı olarak tüketildiğinde kilo vermeye yardımcı dahi olabilir.

KAS DOSTU

Kilo vermek için spor yapanlara antrenmandan sonra karbonhidrat tüketmemeleri söylenir. Bunun sebebi de, glikojen depoları dolduğundan karbonhidratın insülini arttırdığı ve dolayısıyla yağlanmayı hızlandırdığı bilgisidir. Tamamen yanlış diyemeyiz, ancak antrenman sonrası karbonhidrat alımı kasların yenilenmesini destekleyerek daha çok kalori yakılmasına yardımcı olur. Daha çok kas daha çok kalori yakımı demektir.

SIVI ENERJİ

Araştırmalar, bir saatten uzun süren antrenmanlarda karbonhidrat alımının vücuda ihtiyacı olan ekstra enerji ve dayanıklılığı kazanmasında yardımcı olduğunu söylüyor. Antrenman yaparken nasıl karbonhidrat alabilirim derseniz, sporcu içeceklerini tercih edin. Sıvı içerdiklerinden susuz kalmanızı da engelleyecektir. 500 ml izotonik sporcu içeceğinde 30 g karbonhidrat vardır.

KARBONHİDRAT HER YERDE

Düşünülenin aksine, karbonhidrat sadece tahıl ve tahıl ürünlerinde bulunmaz. Sütten kabağa, meyveden çikolataya kadar birçok gıdada karbonhidrat vardır.

EN CÖMERT ENERJİ

İnsanlar dinlenirken harcadıkları enerjinin %10’unu proteinden, %40’ını yağdan ve %50’sini karbonhidrattan alır. Orta yoğunlukta hareketlilik gösterdiğinizde harcadığınız enerjinin %50’sini yağdan, diğer yarısını da karbonhidrattan sağlarsınız.

 

İlginizi çekebilecek diğer yazılar

3 Yorum

  1. Geri bildirim: Fitness Hedeflerinize Ulaşmak İstiyorsanız Bu Beslenme Tavsiyelerini Duymalısınız! | Muscle & Fitness Türkiye

  2. Geri bildirim: Kilo Aldırıcı (Gainer) Nedir? En Etkili Nasıl Kullanılır? | Muscle & Fitness Türkiye

  3. Geri bildirim: Egzersizler Hakkında Doğru Bilinen 7 Yanlış | Muscle & Fitness Türkiye

Yorum Bırak

Oturum Aç

Kayıt Ol

Şifremi sıfırla