Hamilelikte Kullanılması Gereken En İyi 5 Vitamin

0
hamilelik-cover

Prenatal Vitamin Nedir?

Prenatal vitaminler, hamile kadınların kullanımına uygun multivitamin takviyeleridir. Diğer multivitaminler ile karşılaştırıldığında hamilelik sürecince daha fazla ihtiyaç duyulan bazı besin maddelerini de içerirler. Doğum öncesinde bu vitamin ilaçları doktorunuz tarafından reçete edilebileceği gibi kendiniz de ihtiyaçlarınız doğrultusunda vitamin hapları kullanabilirsiniz. Hamilelik sırasında her gün prenatal bir vitamin kullanabilirsiniz fakat her ihtimale karşı doktorunuzun da onayını almanız gerekir. Ayrıca hamile kalmayı planlıyorsanız da hamile kalmadan önce bu takviyeleri kullanmaya başlayabilirsiniz.(1)

Hamilelik Sırasında Kullanabileceğiniz En İyi 5 Vitamin

Vücudunuz güçlü ve sağlıklı kalmak için gıdalardan elde ettiğiniz vitamin, mineral ve diğer besin maddelerini kullanır. Hamilelik sırasında ise büyüyen bebeğiniz neredeyse tüm bu vitamin, mineral ve diğer besin maddelerini sizinle birlikte kullanır. Dolayısıyla bu dönemde her zamankinden daha çok vitamin ve minerale ihtiyaç duyarsınız. Doğum öncesi takviyeler ve vitamin ilaçları hamilelik sırasında ihtiyaç duyduğunuz besin maddelerini en doğru miktarda size sunmaya yardımcı olur.  Ayrıca vejetaryenseniz veya herhangi bir besine karşı alerjiniz varsa ve yeterince iyi beslenemiyorsanız doktorunuz bazı besin maddelerini daha fazla alabilmeniz için takviye kullanmanızı isteyebilir.(2) Bu tür takviyeler yediğiniz yiyeceklerden yeterince fayda sağlayamadığınızda telafi amacıyla size fazlasıyla yardımcı olur.

Hamilelik döneminde alabileceğiniz en iyi vitaminler:

1.Nature’s Supreme Prenatal DHA with Vitamin D3 1000 Mg 60 Kapsül

1

Nature’s Supreme Prenatal DHA with Vitamin D3 1000 Mg 60 Kapsül, hamilelik döneminde DHA seviyelerinizi yeterli düzeyde tutabilmenize yardımcı olabilecek ve ilave D3 vitamini içeren bir prenatal takviyedir. Patentli MEG-3 balık yağı ham maddesi içerir ve koku yapmaz. Servis başı fiyatı 1,30 TL’dir.

2.Nature’s Supreme Folic Acid 400 Mcg 180 Kapsül

2

Nature’s Supreme Folic Acid 400 Mcg 180 Kapsül, hamilelik döneminde fazlasıyla ihtiyaç duyulan folik asit seviyelerini artırmaya yardımcı olan bir takviyedir. Dolayısıyla nöral tüp kusurlarını riskini azaltır. Ayrıca folat, yorgunluğun ve bitkinliğin azalmasına katkıda bulunur. Servis başı fiyatı 0,27 TL’dir.

3.Solgar Folate (Metafolin®) 400 Mcg 50 Tablet

3

Solgar Folate (Metafolin®) 400 Mcg 50 Tablet, folik asitin aktif formu olan folat içeren bir takviyedir. Folat normal kan oluşumuna, normal amino asit sentezine ve bağışıklık sisteminin normal bir şekilde fonksiyonunu sürdürmesine yardımcı olur. Servis başı fiyatı 1,32 TL’dir.

4.Ocean Mummy Multivitamin 30 Kapsül

4

Ocean Mummy Multivitamin 30 Kapsül, içerisinde 10 farklı vitamin ve 4 farklı mineral bulunduran, anne adaylarının kullanımına uygun bir takviyedir. En iyi multivitamin takviyelerinden olan bu ürünün içeriğinde bulunan DHA, folik asit, iyot, demir ve D3 vitamini hamilelik döneminde alınması gereken vitaminlerin başında gelir Servis başı fiyatı 1,83 TL’dir.

5.Nature’s Bounty Gentle Iron 17 Mg 60 Kapsül

5

Nature’s Bounty Gentle Iron 17 Mg 60 Kapsül, demir minerali içeren kompleks bir takviyedir. İçeriğinde ayrıca folik asit, C vitamini ve B12 vitamini bulunur. Dolayısıyla farklı bir B12 vitamin hapı kullanmanıza gerek kalmaz. Ayrıca C vitamini vücudun demir emilimini artırır. Bu şekilde hamilelik döneminde ihtiyaç duyulan demiri oldukça etkili bir şekilde sağlar. Servis başı fiyatı 0,82 TL’dir.

Hamilelikte Hangi Vitaminler ve Besin Maddeleri Önemlidir?

Bu dönemde tüm vitamin ve mineraller sizin için ayrı bir önem taşımaktadır, fakat aşağıdaki altı farklı vitamin ve mineral bebeğinizin hamilelik döneminde büyümesinde ve gelişmesinde ekstra rol oynar:

  • Folik asit
  • Demir
  • Kalsiyum
  • D vitamini
  • DHA
  • İyot

Hamilelik Döneminde Folik Asit

hamilelikte-folik-asit

Folik asit, vücudunuzdaki her hücrenin sağlıklı büyümesi ve gelişmesi için ihtiyaç duyduğu bir B vitaminidir. Gebeliğin erken döneminde ve hamilelik öncesinde folik asit ilaçları almak, nöral tüp defektleri (NTD olarak da adlandırılır) olarak adlandırılan beyin ve omurgada oluşabilecek doğum kusurlarını önlemeye yardımcı olabilir. Bazı çalışmalar folik asit alımının, bebeğinizde oluşabilecek kalp problemlerini ve yarık dudak gibi doğum kusurlarını önlemeye yardımcı olabileceğini göstermektedir. Nöral tüp defektlerini önlemeye yardımcı olmak için, hamile kalmadan 1 ay öncesinden başlayarak hamileliğin 12.haftasına kadar her gün 400 mcg folik asit içeren bir vitamin takviyesi alabilirsiniz.

Hamileliğinizin geri kalan süresinde ise, her gün 600 mcg folik asit içeren bir prenatal vitamin alınız. Folik asit, hamileliğin ilk birkaç haftasında sadece nöral tüp defektlerini önlemek için çalışır. Daha sonraki süreçte, bebeğinizin büyümesine ve gelişmesine yardımcı olmak için her gün 600 mcg folik asit gereklidir.(1)

NTD’li bir bebek sahibi olma riskiniz yüksekse, nöral tüp defektlerini önlemeye yardımcı olmak için her gün 4000 mcg folik asit alınız. Bu miktarda folik asit almaya, hamile kalmadan üç ay önce başlayın ve hamileliğinizin 12.haftasına kadar devam edin. Bu konuda elbette doktorunuza danışmayı ihmal etmeyin ve bu kadar folik asitin güvenli bir şekilde nasıl alınacağını öğrenin. Bilinçsiz bir şekilde çok sayıda prenatal vitamin almak sağlığınıza verer verebileceğinden çok güvenli değildir. Bu yüzden doktorunuz doğru miktarda folik asit elde etmeniz için en iyi ve en güvenli yolu belirlemenize yardımcı olabilir. Aşağıdaki durumlar NTD için yüksek risk altında olduğunuzun göstergesidir:

  • Geçmişte NTD’li hamileliğiniz olduysa
  • Siz veya eşinizin bir NTD’si varsa
  • Eşinizin NTD’li bir çocuğu varsa.

Ayrıca folik asiti yiyeceklerden de alabilirsiniz. Bazı gıdalar, folik asit ve diğer bazı vitamin ve mineraller açısından zenginleştirilmiş ya da güçlendirilmiştir. Bu gıdalardan ne kadar folik asit aldığınızı görmek için ek bilgiler ya da içindekiler etiketine mutlaka göz atın. Folik asitle zenginleştirilmiş bazı gıdalar şunlardır:

  • Ekmek
  • Kahvaltılık gevrek
  • İri taneli mısır unu
  • Un
  • Makarna
  • Beyaz pirinç

Ayrıca bazı meyve ve sebzelerden de folik asit alabilirsiniz. Folik asit doğal olarak bir gıdada bulunduğunda folat adını alır. Folat kaynaklarından bazıları ise şunlardır:

  • Ispanak ve brokoli gibi yeşil yapraklı sebzeler
  • Mercimek ve fasulye
  • Portakal suyu

Hamilelik Döneminde Demir

hamilelikte-demir

Demir bir mineraldir. Vücudunuz hemoglobin yapmak için demiri kullanır. Hemoglobin ise akciğerlerinizden oksijeni vücudunuzun geri kalanına taşımaya yardımcı olan bir proteindir. Hamilelik sırasında hamilelik öncesinden iki kat daha fazla demir almanız gerekir. Hamileyken, vücudunuzun daha fazla kan üretmek için demire ihtiyacı vardır, böylece vücudunuz bebeğinize oksijen sağlayabilir. Bebeğinizin kendi kanını elde etmesi için de demire ihtiyacı vardır. Hamilelik sırasında her gün 27 miligram demir gerekir. Doğum öncesi vitaminlerin çoğunda bu miktarlarda demir bulunur. Ayrıca sadece demir ilacı da kullanabilirsiniz yada bazı yiyeceklerden demir alabilirsiniz. Demir içeren besinlerden bazıları şunlardır:

  • Yağsız et, kümes hayvanları ve deniz ürünleri
  • Demir içeriği ile zenginleştirilmiş mısır gevreği, ekmek ve makarna
  • Yeşil yapraklı sebzeler
  • Fasulye, kuruyemiş, kuru üzüm ve kuru meyve

Hamilelik döneminde yeterince demir almazsanız, aşağıdaki durumları yaşayabilirsiniz:

  • Enfeksiyon kapabilirsiniz.
  • Anemi problemi yaşayabilirsiniz. Bu, kanınızda çok az demir olduğunu belirtir.
  • Yorgun hissedersiniz. Bu, gerçekten yorgun veya bitkin hissedebileceğiniz anlamına gelir.
  • Prematüre doğum gerçekleştirebilirsiniz. Bu, bebeğinizin hamileliğin 37. haftasından çok daha erken doğabileceği anlamına gelir.

Hamilelik Döneminde Kalsiyum

hamilelikte-kalsiyum

Kalsiyum bebeğinizin kemiklerinin, dişlerinin, kalbinin, kaslarının ve sinirlerinin gelişmesine yardımcı olan bir mineraldir.(2) Hamilelik sırasında, her gün 1.000 miligram kalsiyum gerekir. Prenatal vitamininizi alarak, kalsiyum ilacı kullanarak ve içinde kalsiyum bulunan yiyecekleri tüketerek bu miktarı karşılayabilirsiniz. En iyi kalsiyum kaynakları şunlardır:

  • Süt, peynir ve yoğurt
  • Brokoli ve lahana
  • Kalsiyum ile zenginleştirilmiş portakal suyu

Hamilelik sırasında yeterli kalsiyumu alamazsanız, vücudunuz onu kemiklerinizden elde eder ve bebeğinize verir. Bu, yaşamınızın sonraki döneminde osteoporoz gibi sağlık sorunlarına yol açabilir. Bu durumda kemikleriniz daha ince bir hal alır ve kolayca kırılabilir.

Hamilelik Döneminde D Vitamini

hamilelikte-d-vitamini

D vitamini vücudunuzun kalsiyumu emmesine yardımcı olur. Aynı zamanda vücudunuzda sinirlerin ve kasların korunmasına yardımcı olur ve bağışıklık sistemini destekler. Bağışıklık sisteminiz ise vücudunuzu enfeksiyonlardan korur. Bebeğinizin kemiklerinin ve dişlerinin büyümesine yardımcı olmak için D vitaminine ihtiyacı vardır. Hamilelikte D vitamini eksikliği oldukça yaygındır. Hamilelik sırasında, her gün 600 IU (uluslararası ünite) D vitamini gerekir. Bu miktarı yiyeceklerden ya da doğum öncesi vitamininizden alabilirsiniz. Ayrıca sadece D vitamini ilaçları da kullanabilirsiniz. En iyi D vitamini kaynakları şunlardır:

  • Somon gibi yağlı balıklar
  • D vitamini ile zenginleştirilmiş süt ve tahıl ürünleri

Cildiniz güneş ışığına temas ettiğinde vücudunuz D vitamini üretir. Fakat çok fazla güneş, cildin yaşlanmasına ve kansere yol açabilir, bu nedenle hamilelik döneminde D vitaminini yiyeceklerden ya da doğum öncesi vitaminlerden almak iyi bir fikirdir.

Hamilelik Döneminde DHA

hamilelikte-dha

DHA, dokosaheksaenoik asit anlamına gelir. Büyümeye ve gelişmeye yardımcı olan omega 3 yağ asidi olarak adlandırılır. Hamilelik sırasında bebeğinizin beyninin ve gözlerinin gelişmesine yardımcı olmak için her gün 200 miligram DHA’ya ihtiyacınız vardır. Tüm doğum öncesi vitaminler DHA içermez, bu yüzden ekstra bir DHA takviyesi almanız gerekebilir. Fakat öncesinde doktorunuza danışmanız gerekmektedir. Takviyelerin yanı sıra içerisinde DHA bulunan yiyecekleri de tüketebilirsiniz. DHA’nın en iyi kaynakları şunlardır:

  • Somon, alabalık, hamsi ve halibut gibi cıva oranı düşük balıklar
  • DHA ile zenginleştirilmiş portakal suyu, süt ve yumurtalar

Hamilelik Döneminde İyot

hamilelikte-iyot

İyot, vücudunuzun tiroid hormonlarını üretmesi için ihtiyaç duyduğu bir mineraldir. Bebeğinizin beyin ve sinir sisteminin gelişmesine yardımcı olmak için hamilelik sırasında iyota ihtiyacınız vardır. Sinir sistemi (beyin, omurilik ve sinirler) bebeğinizin hareket etmesine, düşünmesine ve hissetmesine yardımcı olur. Hamilelik sırasında, her gün 220 mcg iyot gerekir. Tüm doğum öncesi vitaminler iyot içermez, bu nedenle içlerinde iyot bulunan yiyecekleri yediğinizden emin olunuz. Bir iyot takviyesi almanız gerekiyorsa bu konuyla ilgili doktorunuza danışınız. İyot içeren gıdalardan bazıları şunlardır:

  • Balık
  • Süt, peynir ve yoğurt
  • Zenginleştirilmiş tahıl ve ekmekler
  • İyotlu tuz

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu yazınız
Lütfen adınızı giriniz