BCAA Mucizesi

Yapılan en son araştırmalar BCAA’ların besin takviyesi olarak en az kreatin, balık yağı ve whey proteini kadar önemli olduğunu ortaya koymaktadır…

Yazı: David Barr & Fotoğraflar: Michael Darter

Bir proteine yüksek kaliteli diyebilmek için sekiz temel amino asidin tümünü içermesi gerekmektedir. Hayvansal proteinler, süt ürünleri, yumurta ve whey bu kategoride öne çıkan ürünlerdir. Bu sizin için yeni bir şey olmasa gerek, çünkü M&F okurları olan sizler sürekli olarak proteinler hakkında bilgiler okudunuz. Fakat araştırmalar BCAA’ların (isoleucine, leucine ve valine) bu aile içerisinde kas büyümesinin arkasındaki asıl güç olduğunu ve onları düzenli olarak tüketmenin daha önceden bilinmeyen nedenlerden dolayı sürekli olarak gelişmenizi sağladığını ortaya koymuştur.

“BCAA’lar sadece kas büyümesi ve tamiri için gereken protein yapıtaşları değildir,” diyor Charleston Üniversitesi’nde (South Carolina) egzersiz fizyolojisi profesörü Dr. Carwyn Sharp. “Bu büyüme sürecini diğer amino asitlerin üzerinde ve ilerisinde arttırmalarına neden olan pek çok niteliğe sahiptirler.” Araştırmalar BCAA’ların sadece büyümeyi teşvik etmekle kalmayıp vücut içerisinde anabolik bir hormonal çevre oluşturduğunu, kaslara enerji sağladığını, aynı anda vücudun hem kas yapıp hem de yağ yakabilmesine yardımcı olduğunu ve toparlanmayı (recovery) arttırıp kas ağrısını da azalttığını ortaya koymuştur. BCAA’nın hedeflerinize ulaşmada size yardımcı olup olamayacağından şüphe ediyorsanız işte size hemen bugün bu takviyeye başlamanız için beş neden.

1. Faydalı Hormonları Arttırır
Size her ay nasıl daha kaslı olacağınıza dair anlattığımız şeylerin içerisinde en çok kafa karıştıranı vücuttaki büyümeyi destekleyen hormonların arttırılıp, köstekleyen hormonların da azaltılması meselesidir. Nihayetinde bu tür şeyleri kendi başınıza ölçmeniz kolay değildir. Neyse ki Sharp and Ball Eyalet Üniversitesi (Muncle, Indiana) araştırmacıları, son araştırmalarıyla bunun cevabını sizler için buldular. “BCAA takviyesinin direnç (ağırlık) antrenmanıyla birleştirildiğinde testosteron seviyesini arttırıp kortizol seviyesini azaltarak uygun bir anabolik ortam oluşturduğunu tespit ettik,” diyor Sharp. “Üstelik önceki araştırmalardan da BCAA’lardan biri olan leucine’nin insülin salgılanmasını tetiklediğini ve böylece büyüme kapasitesini daha da arttırdığını biliyoruz.”

2. Kaslara Enerji Sağlar
İstediğiniz vücudu inşa edebilmeniz için kas yapmakla yağ yakmak arasında giden çok ince bir çizgi üzerinde yürümeyi öğrenmeniz gerekir. Yağsız bir fiziğe kavuşmanın yolunun kalori kısıtlamalı bir diyetten geçmesi işleri biraz karıştırır. Aç kaldığınız için enerji seviyeniz düşer ve katabolik enzimler de BCAA’lara erişebilmek için kas proteinlerini parçalamaya başlarlar. Bu yıkıcı etki tıpkı birkaç tuğlaya ulaşabilmek için koca bir binayı yıkmaya benzetilebilir. Kaloriyi kestiğinizde kaslarınıza sağlıklı dozda BCAA sağlayarak bu yıkıma dur diyebilirsiniz. “Eğer enerji düşüklüğü varsa BCAA takviyesi kullanmak bu açığı kapatır ve kas büyümesindeki azalma riskinden sizleri korur,” diyor Sharp.

bcaa1

3. Yağları Yakar, Kasları Büyütür
Yağ yakımı dönemindeki faydalarını kasları koruma safhasında da görmeye devam edeceksiniz. BCAA’lar aynı anda hem yağ yakıp hem de kas yapabilirler ki bu özellik, beslenme paylaşımı olarak bilinir ve BCAA’ların yakın zamanda keşfedilen kabiliyetleri içerisinde belki de en önemlisidir. Bu senaryoda BCAA’lar, Robin Hood gibi davranarak zengin yağ hücrelerinden enerji çalıp onu iyi beslenememiş kas hücrelerine vermektedirler. Urbana-Champaign’deki Illinois Üniversitesi’nde fareler üzerinde yapılan bir çalışmada araştırmacılar, beslenme paylaşımı özelliğinin leucine’den kaynaklandığını tespit etmişlerdir.

4. Ağrı Kesicidir
Günler geçtikçe antrenmandan sonra kaslardaki ağrıların arttığına hiç şüphe yok. Gecikmiş kas ağrısı (DOMS) olarak bilinen bu ağrı, enflamasyonun bir sonucudur. Tümden kurtulamasanız da azaltmanız mümkündür. “Hormonlardaki değişimlere ek olarak BCAA’nın, yüksek yoğunluklu çalışmanın kaslarda yol açtığı hasarı azalttığını gördük,” diyor Sharp. “Bu, bazı araştırmalarda tespit edilen ve kişilerin antrenmanlarına devam edebilmesi için büyük önem taşıyan ağrılardaki azalmayı açıklayabilir.” Eğer büyümeyi teşvik etmek BCAA’nın kılıcı ise, kas parçalanmasını ya da katabolizmayı engellemesi de kalkanıdır. DOMS’u tümüyle ortadan kaldırması mümkün olmasa da sadece etkisini azaltabilmesi bile bu takviyeye yer vermeniz için yeterli bir nedendir.

5. Yenilenme (Recovery) Etkisi
Herkesin bildiğini biz de söyleyelim: Bir antrenmandan sonra ne kadar çabuk toparlanırsanız salona o kadar çabuk geri dönersiniz. Dr. Sharp, sporculara, hasarın tamirine ve büyümeye yardımcı olması için antrenmandan hem önce hem de sonra BCAA almalarını tavsiye ediyor. “Amacınız hacim, güç ya da dayanıklılık olsun fark etmez, bu herkes için geçerlidir,” diyor. Bir de şöyle düşünün: “Maksimum toparlanma/ yenilenme ile daha fazla ve daha yoğun çalışırsınız ki bu da daha fazla uyum sağlama anlamına gelir,” diye de ekliyor. Kısacası, bu daha fazla kas büyümesi demektir.

İlginizi çekebilecek diğer yazılar

Oturum Aç

Kayıt Ol

Şifremi sıfırla