PROTEİN HAKKINDA BİLİNEN 9 YANLIŞ

Protein hakkında ortalıkta o kadar çok şey dolaşıyor ki çoğu sporcu bile gerçek mi değil mi diye sormadan edemiyor. Spor yapanların en favori besini olan protein hakkında söylenen dedikoduları bir bir temizliyoruz.

YANLIŞ 1: HER PROTEİN AYNIDIR

Myth11

Doğrusu: Bu besin tarihindeki yapılan en kötü genelleme. Moleküler seviyede binlerce çeşit proteinin var olduğunu bilmenizi isteriz ve görünen o ki proteinle ilgili her söylentinin iki tarafı bulunmakta: izole proteine karşı konsantre protein, hızlı salınıma karşı uzun süreli bir salınım ya da whey mi kazein mi?

Proteinin vücut tarafından emilme oranıyla kastedilen aslında proteinin sindirilme hızıdır. Whey gibi vücuda hızlı bir şekilde salınan proteinler, kaslarınıza daha çabuk ulaşır ve kaslarınızın proteine ihtiyacı olduğu antrenman sonrası ve antrenman sırası kullanım için uygundur. Kazein gibi uzun süreli bir salınım süresi olan proteinler ise daha yavaş bir emilme hızına sahiptir ve bu yüzden geceleri içilmesi tavsiye edilmektedir. Peki, bunlardan hangisini kullanmalı? Her ikisini de!

Birden fazla protein tozu almak size göre değilse bunun yerine iyi bir whey-kazein dengesi sağlayan ve aynı zamanda proteinden gelen kalori miktarı yüksek olan ürünleri seçin.

YANLIŞ 2: ÇOK PROTEİN TÜKETİMİ BÖBREKLERE ZARAR VERİR

abs7

Doğrusu: Bunu da kim çıkardı? Diyalize girmiyorsanız ya da her gün 1 kiloya yakın protein tozu almıyorsanız böbreklerle alakalı bir sorun yaşamazsınız.

YANLIŞ 3: PROTEİNİ PİŞİRMEK BESİN DEĞERLERİNİ YOK EDER

Protein Powder_3

Doğrusu: Toz olduğundan dolayı proteini pişirmezsiniz ve konuyu daha anlaşılır kılmak için biftekten örnek vermek istedik. Diyelim ki bifteğinizi çiğ yediniz. Böyle yapmanız protein miktarını değiştirmez. Çiğ biftek size, E. Coli bakterisine yakalanma tehlikesini arttırmaktan başka bir şey sağlamaz.

Yani protein tozunuzla proteinli kurabiyeler ya da kek yapmak istiyorsanız protein içeceğinizdeki miktar kadar protein alımı gerçekleştireceğinizden şüpheniz olmasın.

YANLIŞ 4: PROTEİN DİYETİ KİLO VERMENİZİ GARANTİ EDERobz

Doğrusu: Vücudunuz tarafından kullanılmadığında fazla protein, glikoza çevrilecek moleküler alt maddelere dönüştürülür, tıpkı karbonhidratlar gibi. Aktif bir hayatınız yoksa bu proteinler aynı yerde yani göbeğinizde birikir.

YANLIŞ 5: WHEY VE KAZEİN PROTEİN KADINLARI KASLI YAPAR

Myth51

Doğrusu: Sizi kaslandıracak olan sadece SİZ’siniz ve bu, her hafta birkaç protein içeceği içmekle olacak olan kolay bir iş değildir. Soya ile östrojenin bağlantısı hakkında söylenenlerin bazı haklı yönleri var ama biraz whey tüketiminden kadınların geniş omuzlara sahip olacağı bilgisi doğru değildir.

YANLIŞ 6: DAYANIKLILIK ATLETLERİNİN PROTEİN TOZUNA İHTİYACI YOKTUR

Myth61

Doğrusu: Bu tıpkı kuşların suya ihtiyacı yoktur bilgisine benziyor. Yavaş kasılan kasların da proteine ihtiyacı vardır. Vücudumuzda sudan sonraki en çok yer alan madde proteindir ve ülkemizde yeterince protein alımının yapılmadığını söyleyebiliriz. Antrenman yapan biri olmasanız da her gün bir protein içeceği almanız faydalı olabilir.

YANLIŞ 7: PROTEİN GAZ YAPAR

Myth71

Doğrusu: Çoğu protein tozları süt ürünlerinden elde edilir (whey, kazein, süt izolatı) ve gaz konusunda bazı insanlar için bir sorun oluşturabilirler. Siz de tüm gün boyunca protein içeceği içerseniz bu tıpkı günde bir teneke sütü midenize devirmişsiniz gibi bir etki yapar. Ancak diyetinizi karbonhidratlar, yağlar ve sebzelerle dengelerseniz protein içeceğinizi tükettikten sonra bir sorun yaşamazsınız. 

YANLIŞ 8: VÜCUDUNUZ, BİR SEFERDE 30 GRAMDAN FAZLA PROTEİNİ SİNDİREMEZ

Myth81

Doğrusu: Vücudumuz bir öğünde sadece 30 gram proteini kullanabilseydi bugün burada olabileceğimizi düşünüyor muydunuz? İşin aslı şu ki protein alımı arttıkça onu sindirmek ve kullanmak biraz daha uzun sürmektedir. Kazein ve izolat arasındaki farkı hatırlayın. Standart bir öğünün sindirimi 5 saatten fazla sürdüğünü ve kan akışınıza hâlâ amino asitlerin salındığını ve kaslarınız tarafından emildiklerini hatırlatmak isteriz.

YANLIŞ 9: PROTEİN ÇOCUKLARINIZ İÇİN ZARARLIDIR

Myth91

Doğrusu: Çocukların da proteine ihtiyacı vardır. Çalışmalar asıl tehlikenin şeker ve yağdan kaynaklandığını göstermektedir. Çocuklar bebeklik evresinden (ilk 18 ay) çıktıktan sonra hızlı büyürler ve yeni kas dokuları geliştirirler. Bu evrede daha fazla proteine ihtiyaçları olur çünkü metabolizmaları hayatlarının sonraki dönemlerinde olmayacak kadar hızlı çalışmaktadır. Proteinle alakalı uyarılar günümüzün besin anlayışıyla bağdaşmayan eskilerin yanlış bilgileridir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

İlginizi çekebilecek diğer yazılar

Oturum Aç

Kayıt Ol

Şifremi sıfırla